1. Hva er DIPS Interactor

DIPS Interactor er et system for elektronisk bestilling av medisinske tjenester. Systemet er designet for å kunne effektivisere og forenkle kommunikasjonen mellom primærhelsetjenesten/kommunehelsetjenesten og tjenesteyter. Ved å benytte DIPS Interactor kan du blant annet sende bestillinger som labrekvisisjoner og radiologirekvisisjoner elektronisk til tjenesteyter, samtidig som du får oversikt over de tjenestene som hver enkelt tjenesteyter tilbyr. Hvilke tjenester som tilbys av de ulike tjenesteyterne, samt informasjon til rekvirent eller krav til informasjon fra rekvirent bestemmes av den enkelte tjenesteyter og lastes ned til rekvirentene via Interactor. Dersom tjenesteyter endrer sitt tjenestetilbud lastes dette automatisk ned og oppdatert tjenestekatalog er tilgjengelig for rekvirentene.

DIPS Interactor er selve bestillingssklienten hvor du velger tjenester som skal bestilles. I bestillingsklienten finnes også informasjon om tjenestene i form av f.eks. labhåndbok, og informasjon om prøvetakning og behandling av prøvemateriale. Informasjon om pasient og rekvirent overføres automatisk fra journalsystemet til rekvisisjonen. Alle bestillinger lagres i journalsystemet til rekvirenten.

700
Figur 1. DIPS Interactor

2. Hurtiginnføring for DIPS Interactor

2.1. Deloppgaver

Tabell 1. Hurtiginnføring
Oppgave Hvordan?

Oppgaver hos legen

Starte bestilling

Du velger pasient fra din journal, og starter DIPS Interactor med å velge Interactor fra meny eller egen knapp avhengig av hvilket journalsystem du har.

Velge tjenester

Du velger tjenester ved å søke eller bla i trestrukturen, merker ønskede tjenester og fyller ut med nødvendige opplysninger.

Dersom labbestilling: Lagre bestilling til internlab

Trykk på Lagre til internlab.

Og eventuell prøvetaking og utskrift av legen

Velg arkfanen Prøvetaking. Gjør eventuelle endringer og trykk på Lagre til internlab.

Dersom radiologibestilling: Send

Trykk på Send.

Oppgaver hos prøvetaker

Hente opp rekvisisjon

Denne åpnes fra "stikkelista"/ arbeidslista for lab i journalsystemet.

Ta prøven

Åpne fanen "Prøvetaking" her finner du relevant informasjon.

Skriv ut etiketter

Etiketter skrives ut i henhold til bestillingen og inneholder all informasjon som tjenesteyter trenger. Etikettene klistres på prøveglasset.

Send til tjenesteyter

Rekvisisjonsmeldingen sendes elektronisk når du trykker på Send. Prøveglassene med etikett sendes med bud eller i posten.

2.2. Forutsetninger for å ta i bruk DIPS Interactor

Rekvirenten/ henvisende lege eller legekontor må ha en avtale med de ulike tjenestetilbyderne og få satt opp et abonnement på deres tjenestetilbud.

Denne brukerdokumentasjonen viser alle mulige funksjoner i DIPS Interactor. Men DIPS Interactor er svært konfigurerbart og hvilken funksjonalitet som er tilgjengelig for den enkelte rekvirent/henviser avhenger delvis av hvilke tjenester de ulike foretakene tilbyr, delvis av det systemet som skal motta bestillingen hos tjenesteyter og delvis av bestillers journalsystem:

  • Begrensninger i typen tjenester som kan bestilles avhenger av hva de ulike tjenestetilbyderne tilbyr via DIPS Interactor, f.eks. noen tilbyr bare labrekvirering, mens andre tilbyr radiologi eller kliniske henvisningsråd

  • Begrensninger i det mottakende systemet (f.eks. labsystemet på foretaket) legges inn i tjenestetilbudet slik at bare mulig funksjonalitet blir tilgjengelig, f.eks. vedlegg til rekvisisjon/henvisning, og kopiering av tjenester

  • Begrensninger i rekvirentens journalsystem er lagt inn i innstallasjonen av DIPS Interactor. Noe av funksjonaliteten som ikke er tilgjengelig i DIPS Interactor er tilgjengelig i selve journalsystemet for noen av systemene, f.eks. etterbestillinger og redigering av bestillinger.

2.3. Hurtigtaster

Tabell 2. Hurtigtaster i hovedskjermbildet
Hurtigtast Funksjon

Følgende hurtigtaster virker ved søk og valg i tjenestekatalogen

Ctrl+k

Setter skrivefokus i søkefeltet og selekterer eventuelt aktiv søkestreng

Pil ned

Flytter et hakk ned i presentasjonstreet

Pil opp

Flytter et hakk opp i presentasjonstreet

Pil høyre

Ekspanderer en mappe eller en pakke

Pil venstre

Kollapser en mappe eller pakke som er ekspandert

Enter

Velger/sletter en markert tjeneste. (Ved søk flyttes fokus til aktiv søkestreng, fordi normal bruk er å oppgi nytt søk).

Mellomrom

Velger/sletter en markert tjeneste

Ctrl+Enter

Velger en markert tjeneste. (Fokus flyttes til søkefelt).

Følgende hurtigtaster virker for en valgt tjeneste (midtfeltet) som er markert

Ctrl+d

Sletter tjeneste

Delete

Sletter tjeneste

Ctrl+i

Viser dokumentasjon for tjenesten om det finnes.

Ctrl+c

Lager en kopi av tjenesten dersom det er tillatt.

Ctrl+Shift+a

Lar deg legge et vedlegg til tjenesten om det er tillatt.

Generelle hurtigtaster i DIPS Interactor

Alt+a

DIPS Interactor avbrytes

Alt+i

Rekvisisjonen lagres til intern lab

Ctrl+p

Prøvetakingsbildet vises

Alt+e

Rekvisisjonen sendes til sykehus

F1

Åpner brukerdokumentasjonen

Alt+Pil høyre

Flytter skrivefokuset til neste kolonne (dvs. presentasjonen, midtfeltet og Tilleggsopplysninger-feltet)

Alt+Pil venstre

Flytter skrivefokuset til forrige kolonne (dvs. presentasjonen, midtfeltet og Tilleggsopplysninger-feltet)

I resten av skjermbildet fungerer hurtigtastene på følgende måte

Tab

Flytter til neste "element". Dersom en tjeneste krever valg av prøvemateriale vil bruk av Tab fra markert tjeneste flytte til prøvematerialefeltet.

Pil høyre

Flytter til neste "element". Dersom "elementet" er en nedtrekksmeny vil bruk av piltast bla i nedtrekksmenyen.

Shift+Tab

Flytter til forrige "element"

Pil venstre

Flytter til forrige "element"

Pil opp

Vertikale hopp oppover

Pil ned

Vertikale hopp nedover

Mellomrom

Brukes for å velge svaralternativ på tilleggsspørsmål/sjekklister

2.4. Begreper

Tjenestekatalog

Er samlingen av tjenester som rekvirentene kan velge blant. Dette vises i en trestruktur i bestillingsklienten. Tjenestekatalogen kan bestå av ett eller flere tjenestetilbud og er presentasjonen av rekvirentens tilgjengelige tjenestetilbud.

Tjenester

Dette er de tjenestene som foretaket tilbyr til rekvirentene/de som henviser. En tjeneste kan være en labanalyse, en henvisningstjeneste eller radiologitjeneste. Til hver tjeneste følger et sett med egenskaper f.eks. påkrevde beholdere, spørsmål som må besvares ved bestilling, veiledning etc.

Tjenestetilbud

Det er en logisk samling/organisering av tjenester som tilbys fra lab. Rekvirenten trenger ikke å forhold seg til denne oppdelingen. Rekvirenten har ofte tilgang til flere tjenestetilbud i sin tjenestekatalog.

Tjenesteyter

Den organisasjon som tilbyr tjenester for bestilling. Dette er typisk et sykehus med laboratorier, radiologiavdelinger etc. som rekvirent kan bestille fra.

3. Bruke DIPS Interactor

3.1. Navigere i hovedskjermbildet

interactorbilde
Figur 2. Hovedskjermbilde
Tabell 3. Skjermfeltbeskrivelser
Skjermelement Beskrivelse

Arkfaner

Det finnes 5 ulike arkfaner:

  • Ny Bestilling er hovedskjermbildet for bestilling.

  • Prøvetaking gir en oversikt over hva som er klart til prøvetaking og hva som er klart til sending. I denne fanen skriver en ut, gjør eventuelle endringer på hva som skal skrives ut, og sender.

  • Pasientens bestillinger viser en oversikt over bestillinger på aktuell pasient fra alle rekvirenter på legekontoret.

  • Bestillingsoversikt viser en oversikt over bestillinger på alle pasienter fra alle rekvirenter på legekontoret. Denne funksjonaliteten er først og fremst ment for laboratoriepersonell på legekontoret.

  • Innstillinger viser informasjon om installasjonen og du kan gjøre ulike typer innstillinger.

Pasientinformasjon

Viser pasientens navn og fødselsnummer, alder og kjønn. Dette er informasjon som overføres fra journalsystemet.

Informasjon om bestillingen

Dette er et felt som viser en del informasjon som legges i rekvisisjonen. Endring av informasjon her gjøres ved å ekspandere feltet.

Fagdisiplin

Dersom du abonnerer på tjenestetilbud for flere disipliner, f.eks. både lab og radiologi, kan du her veksle mellom de ulike tilbudene. Dersom journalsystemet tillater det kan du også se og bestille fra flere disipliner på en gang.

Tjenestekatalog

Viser de tjenestene som kan bestilles fra tjenesteyter. Presentasjonen med fargevalg og oppdeling utformes i sin helhet av tjenesteyter. Ved endringer i tjenestetilbudet fra tjenesteyter vil tjenestekatalogen bli oppdatert omgående.

Valgte tjenester

De tjenester som er valgt i aktuell bestilling, med tilhørende informasjon om prøvemateriale, labhåndbok etc.

Tilleggsopplysninger

For noen tjenester kan det være krav eller oppfordring til å besvare en del spørsmål eller legge inn kliniske opplysninger. Dette kommer opp i dette feltet.

Funksjonsknapper

Lagre

Lagrer en bestilling for å kunne hentes opp senere eller til eventuell prøvetaking på lokal lab.

Send

Sender bestillingen elektronisk til tjenesteyter.

Brukerdokumentasjon

Åpner opp brukerveiledningen.

Administrer favoritter

Gir mulighet for å administrere eksisterende favoritter.

Papirutskrift av bestilling

Papirutskrift av lab- eller radiologibestilling.

Avslutt

Lukker Interactor og går tilbake til journalsystemet.

3.2. Se og endre innstillinger

I Interactor finnes det en egen fane for innstillinger. I denne fanen kan du gjøre ulike typer innstillinger eller finne informasjon om installasjonen

brukerinnstillinger
Figur 3. Innstillinger


Følgende felter finnes under Innstillinger:

Funksjon Beskrivelse

Prioriterte aktører

Dersom det er mulig å bestille fra flere tilbydere av tjenester vil default valg være bestemt bl.a av hvem du har bestilt fra tidligere. Feltet vil vise de ulike tilbyderne og hvilken prioritering de har i forhold til hverandre.

Tjenester

Vis tjenestetilbyder

Merke her vil vise kortnavn for tilbyder av tjenesten for alle valgte tjenester.

Vis prøvemateriale

Merke her vil vise prøvemateriale for alle valgte labtjenester.

Vis symbol for informasjon

Merke her vil vise symbol (i) for informasjon (f.eks. labhåndbok) for de valgte tjenestene der slik informasjon finnes.

Vis standard hastegrad

Merke her vil vise standard hastegrad for valgte labtjenester. Dersom merke tas bort vil likevel andre hastegrader (som ø-hjelp for lab og ikke-standard hastegrader for bildediagnostisk henvisning) vises.

Inkluder treff i favoritter ved søk

Ved merke her vil resultatene fra et søk i tjenestekatalogen inkludere treff i favoritter.

Dokumentasjon

Vis dokumentasjon for markerte lab-tjenester automatisk

Dokumentasjon for lab-tjeneste vises automatisk når bruker velger denne.

Vis dokumentasjon for markerte radiologi-tjenester automatisk

Dokumentasjon for radiologi-tjeneste vises automatisk når bruker velger denne.

Utskrift

Dokumentskriver

Valg- og innstillinger for dokumentskriver.

Etikettskriver

Valg- og innstillinger for etikettskriver.

Skriv ut etikett mellom hver bestilling

Skilleetikett skrives ut etter etikettene i bestilling.

Fellesinnstillinger

Forskyving av prøvetidspunkt i minutter

Viser innstilling for prøvetidspunkt.

Standardinnstilling for antall lokale etiketter

Valg for om utskrift av etiketter for interne analyser skal gjøres eller ikke. 1 betyr skriv ut.

Om Interactor

Programvare-versjon

Versjon av DIPS Interactor.

Henvisnings-klient

Viser sti til der klienten for henvisningsråd er installert.

URL tjenestekatalog

Viser sti til der tjenestekatalogen er installert.

Innstillingene som gjelder tjenester kan også gjøres ved hjelp av ikonet for brukerinnstillinger:

brukerinnstillinger ikon

3.3. Lage og sende en bestilling

3.3.1. Starte DIPS Interactor

DIPS Interactor startes opp fra pasientjournalen. Dette gjøres litt ulikt i de ulike journalsystemene; egen Interactor-knapp eller som valg i en meny. Når DIPS Interactor starter opp overføres all nødvendig informasjon om pasient og rekvirent fra journalsystemet til rekvisisjonsmeldingen.

3.3.2. Finne og velge tjenester

3.3.2.1. Bla i mappestruktur

Tjenestekatalogen presenteres i en mappestruktur, med mapper og undermapper. Mappene er gjerne basert på inndeling i fagområder/modaliteter eller kliniske problemstillinger. For å finne den tjenesten du ønsker å rekvirere må du ekspandere en mappe ved å trykke + foran mappa for å se hvilke tjenester som ligger i mappa.

folder
Figur 4. Mappe med tjenester
3.3.2.2. Søke

Ved å skrive inn hele eller deler av et tjenestenavn eller pakke i søkefeltet får du opp alle forekomster av søkeordet enten som enkelttjenester, pakker eller del av pakker. Tjenesteyter kan legge inn ulike nøkkelord på en tjeneste som det er mulig å søke på, f.eks. synonymer, kliniske problemstillinger eller kortnavn som er vanlig å bruke.

For å velge i søkeresultatet bruk:

Funksjon Beskrivelse

Pil ned

Bla nedover i søkeresultatet

Pil opp

Bla oppover i søkeresultatet

Enter

Velge markert treff

sok
Figur 5. Søke etter tjenester
3.3.2.3. Velge tjenester

For å velge en tjeneste setter du en hake i ruta foran ønsket tjeneste (ved å klikke på ruta eller tjenesten). Valgte tjenester vises i midtfeltet.

analyse
Figur 6. Valgt tjeneste

Dersom en tjeneste velges flere ganger, f.eks. fordi den finnes i flere pakker, vil den kun vises i midtfeltet en gang.

Pakker av tjenester

Tjenestetilbydere tilbyr ofte pakker med tjenester som rekvirentene kan velge. Pakken vises med et pakkesymbol foran pakkenavnet. Tjenestene som pakken inneholder vises under pakkenavnet. For å velge en pakke må du hake av i ruta foran pakkenavnet.

Avhengig av hvordan en pakke er definert av tjenesteyter kan du noen ganger fjerne enkelttjenester fra en pakke eller velge enkelttjenester i pakken. Det vil da være en avkryssingsboks også foran de enkelte tjenestene i pakken.

pakke
Figur 7. Pakke med valgfrie tjenester

Slette tjeneste

For å slette en valgt analyse kan du enten fjerne haken i ruta foran analysen i presentasjonen (til venstre i skjermbildet) ved å klikke på den, eller du kan bruke søppelbøtta ved siden av valgt analyse. Dersom en analyse er valgt flere ganger (f.eks. i ulike pakker) vil du slette alle instansene av analysen når du bruker søppelbøtta. Det er også mulig å slette en tjeneste ved å bruke "Fjern tjeneste" i kontekstmenyen.

slette analyse
Figur 8. Sletteknapp

Flere instanser av samme tjeneste

For enkelte tjenester kan det være mulig å bestille flere instanser av samme tjeneste. Et typisk eksempel kan være histologiske undersøkelser av hud. Når dette er mulig vil det stå et lite +tegn bak valgt analyse:

kopianalyse1
Figur 9. Flere instanser av samme tjeneste

Det vil da komme opp en kopi av tjenesten med nummerering, og du kan legge inn f.eks. ulik info på de forskjellige instansene av tjenesten. Kommentarene som legges inn på hver instans vil komme med på etikett og i rekvisisjonsmeldingen.

Tjenesteyter definerer når det er mulig og eventuelt om det er frivillig eller obligatorisk og oppgi kommentar til prøvematerialet for en tjeneste. Dersom det er obligatorisk vises feltet "Beskriv prøvematerialet" automatisk. Dersom det er frivillig finner du feltet via kontekstmenyen.

kopianalyse2
Figur 10. Beskrivelse av prøvematerialet

Dersom flere tjenester skal ha samme materiale er det mulig å bruke funksjonen "Samme materiale på alle". Da vil det valgte materiale bli satt på alle tjenester der det finnes og som ikke har fått satt noe tidligere.

samme materiale
Figur 11. Samme materiale for alle
3.3.2.4. Advarsel basert på regler

I tjenestetilbudet kan tjenesteyter definere regler basert på alder og kjønn slik at rekvirenten får opp en advarsel dersom han har valgt en tjeneste til en pasient som ikke tilhører den forventede gruppen.

Eksempler kan være analyser beregnet for graviditet som kan gi advarsel dersom pasienten er en mann. Analyser som er mest aktuelle for barn, kan gi advarsel dersom pasienten har nådd en viss alder.

3.3.3. Bruke kontekstmeny for valgte tjenester

De mest brukte handlingene for en valgt tjeneste er tilgjengelig som ikoner på linja for den valgte tjenesten. I kontekstmenyen er alle aktuelle handlinger for en valgt tjeneste tilgjengelig. Hvorvidt et handling er tilgjengelig for den valgte tjenesten eller ikke er spesifisert av tjenestetilbyder i tjenestetilbudet. Eksempler på slike valg er informasjon om tjenesten, mulighet til å legge til vedlegg, kopi av tjeneste, endring av hastegrad etc.

Noen av de mulige handlingene kan skrus av under Innstillinger. Du får fram kontekstmenyen ved å høyreklikke på en valgt tjeneste eller ved å bruke ikonet med tre prikker.

kontekstmeny
Figur 12. Kontekstmeny
3.3.3.1. Vedlegg til bestilling

DIPS Interactor har funksjonalitet for å sende vedlegg med en bestilling/rekvisisjon. Dette er kun mulig når mottakende system hos tjenesteyter tillater det. Hvis dette er mulig vil det komme opp en binders på valgte analyser når musepekeren holdes over analysen:

vedlegg
Figur 13. Vedlegg på analyse

Nå du trykker på bindersen får du opp følgende dialog:

Velge vedlegg
Figur 14. Velge vedlegg
  1. Trykk på Velg fil for å velge fil fra filsystemet

  2. Trykk på Last opp

DIPS Interactor støtter følgende filtyper på vedlegg: jpg, png, tif og pdf. Begrensninger i mottakende system hos tjenesteyter kan redusere hvilke filtyper som støttes. Dersom du prøver å laste opp en filtype som ikke støttes vil du få opp en feilmelding. Videre er det en begrensning på 5 MB tilsammen på de vedlegg som legges ved. Det mottakende system avgjør antall vedlegg som du kan legge ved. Du vil få en feilmelding dersom du prøver å legge ved flere vedlegg enn det som tillates.

3.3.3.2. Hastegrad

For både lab- og radiologitjenester er det mulig å sette hastegrad annet enn normal. For radiologi er det mulig å sette hastegrad for alle tjenester. Tjenesteyter bestemmer hvilke koder som er aktuelle å benytte. Disse er tilgjengelige i tjenesten. For labanalyser bestemmes det fra tjenesteyter hvilke analyser du kan velge å endre hastegrad på. Det er tjenesteyter som bestemmer om det eventuelt skal være flere mulige hastegrader enn "Normal" og "Ø-hjelp".

Hastegrad settes enten ved å trykke på hastegradsikonet eller ved å bruke

kontekstmeny >Hastegrad > velg aktuell hastegrad

hastegrad
Figur 15. Hastegrad

3.3.4. Bruke kliniske opplysninger og diagnose

Kliniske opplysninger kan legges inn på bestillingen. I tilfeller der det er påkrevd vil en rød stjerne vise at det er obligatorisk.

kliniske opplysninger
Figur 16. Kliniske opplysninger til alle mottakere

Her kan du skrive inn fritekst eller du kan trykke på + Legge inn klinisk informasjon fra journal. Da vil det legges en kopi av dagens notat fra journalsystemet inn i rekvisisjonen (dette er ikke mulig i alle journalsystemene).

For tjenestetilbud som satt opp med det er det mulig å skrive inn kliniske opplysninger til ulike mottakere.

kliniske opplysninger splittet
Figur 17. Splitting av kliniske opplysninger

Ny tekstboks for kliniske opplysninger legges til ved å bruke knappen kliniske opplysninger knapp

I noen tilfeller vil tjenesteyter legge inn tilleggsspørsmål til enkelte analyser som rekvirent må besvare for å kunne sende en rekvisisjon. En rød stjerne (*) viser at det er obligatorisk å svare på spørsmålet.

I tjenestetilbudet kan tilleggsspørsmål være definert slik at de kun framkommer etter bestemte regler. Reglene kan være bestemt av f.eks kjønn og alder. For eksempel er noen tilleggsspørsmål om graviditet bare aktuelle for kvinner.
tilleggsopplysninger
Figur 18. Tilleggsopplysninger

Det er også mulig å legge inn diagnose som sendes med bestillingen. Trykk da på knappen for diagnose diagnose knapp. Her kan du legge inn diagnose som fritekst med eller uten diagnosekode. Tjenestetilbyder kan legge inn en regel i tjenestetilbudet som sier at diagnose er påkrevd. Det vil da ikke være mulig å sende inn bestilling før diagnose er satt. Dersom DIPS Interactor får diagnose fra journalen vil det komme opp en link og diagnosen fra journalen kan settes inn ved å trykke på linken.

diagnose fra EPJ
Figur 19. Diagnose fra journalen

3.3.5. Se og endre informasjon om bestillingen

Dette er et felt som viser en del informasjon som legges i bestillingen. Endring av dette feltet gjøres ved å ekspandere feltet, dvs trykk på pila foran Pasient- og rekvirentinformasjon.

info om bestilling
Figur 20. Pasient- og rekvirentinformasjon
3.3.5.1. Kopimottaker

Det er mulig å søke opp kopimottakere til svarmeldingene direkte fra adresseregisteret i Norsk Helsenett. Du kan søke på organisasjon (legekontor, foretak etc.), direkte på navn på mottaker eller HER-id.

Adresseregisteret har ikke navn på mottakere inne på sykehusene. Her kan du kun adressere til tjenester.

En egen søkeboks ligger i feltet for Pasient- og rekvirentinformasjon.

kopi av svar
Figur 21. Kopimottaker

I tillegg til søkeresultat "husker" DIPS Interactor mye brukte kopimottakere og kommer med forslag på disse.

3.3.5.2. Betaling

Rekvisisjonsmeldingen krever informasjon om hvem som skal betale for en bestilling. Ordinær pasient er forhåndsvalgt, men det er mulig å endre dette til Rekvirent/BT eller Selvbetalende pasient.

3.3.5.3. Videresending av svar

Det er mulig for pasienten å reservere seg mot videreformidling av svar. Tillatelse er forhåndsvalgt, men du kan endre til Reservasjon eller Uavklart.

3.3.6. Lagre og sende en bestilling

DIPS Interactor sender ikke bestillingene direkte. De "sendes" tilbake til journalen som journalfører, lagrer og sender bestillingen via legekontorets vanlige kommunikasjonssystem.

Funksjon Beskrivelse

Lagre

Når du er ferdig å rekvirere kan du i tilfelle laboratoriebestilling lagre rekvisisjonen for prøvetaking på intern lab, eller rekvisisjonen kan lagres midlertidig for ferdigstillelse senere. Du vil da lukke DIPS Interactor, og returnere til hovedbildet i journalsystemet.

Prøvetaking

Utskrift av bestilling eller etiketter. For laboratoriebestillinger må du skrive ut etiketter før en bestilling kan sendes. Utskrift av etiketter gjøres av prøvetaker.

Papirutskrift av bestilling

Her er det mulig å lage en papirutskrift av lab- eller radiologibestilling.

Send

Sender bestillingen elektronisk til tjenesteyter (forutsetter at etiketter er skrevet ut i tilfelle lokal prøvetaking).

3.4. Utføre prøvetaking

Prøvetaking viser en oversikt over hva som er klar til prøvetaking, hva som er skrevet ut og hva som er klart til sending eller sluttføring.

klar til provetaking
Figur 22. Analyser klar til prøvetaking

Etter at du har skrevet ut etiketter, flyttes analysene til Klar til sending eller sluttføring

klar til sending sluttforing
Figur 23. Analyser klar til sending eller sluttføring

Se [Utskrift av etikett] for mer informasjon om prøvetaking og sending.

3.5. Se pasientens bestillinger

Funksjonaliteten beskrevet under er tilgjengelig i varierende grad avhengig av hvilket journalsystem du bruker. Der funksjonaliteten ikke er tilgjengelig i DIPS Interactor vil den være tilgjengelig direkte fra journalsystemet.

"Pasientens bestillinger" viser en oversikt over tidligere bestillinger gjort i DIPS Interactor på aktuell pasient. Med utgangpunkt i de enkelte bestillingene i lista kan du se på sendte bestillinger, redigere på usendte, etterbestille, kopiere og kansellere bestillinger.

pasientens bestillinger
Figur 24. Pasientens bestillinger


Felt Beskrivelse

Sist modifisert

Viser dato for siste gang bestillingen var lagret eller sendt

Beskrivelse

Viser hvilken tjenester som er bestilt

Rekvirent

Viser hvem som har bestilt

Planlagt dato

Viser planlagt dato for prøvetaking

Status

  • Sendt som betyr at den er sendt til ekstern lab

  • Påbegynt som betyr at bestillingen er lagret og eventuelt lagt til prøvetaking, men ikke ennå sendt til ekstern lab

  • Planlagt som betyr at bestillingen (og prøvetakingen) er planlagt frem i tid

  • Avbestilt som betyr at en kanselleringsmelding er sendt til ekstern lab. NB! Ikke alle journalsystemene journalfører at rekvisisjonen er kansellert.

  • Skjult som betyr at en påbegynt rekvisisjon er skjult. Dette kan f.eks. være aktuelt dersom en påbegynt rekvisisjon ikke lengre er aktuell.

Tilleggsbestilling

Viser hvor lenge igjen (i timer)du kan tilleggsbestille på en sendt bestilling. Tid for tilleggsbestilling baserer seg på holdbarheten til de valgte analysene.

Slett påbegynt

Søpplebøtta bak en påbegynt bestilling indikerer at du kan slette bestillingen. Bestillingen blir ikke slettet, men blir skjult, og hentes frem igjen ved å sette filteret Vis skjulte i Statuskolonnen.

I statuskolonna er det mulig å sette filter for å bestemme hvilke bestillinger du ønsker å se.

For å bruke disse funksjonene må du starte en ny bestilling og så velge Pasientens bestillinger. Dersom du har startet en bestilling og valgt noen tjenester vil denne bestillingen bli slettet dersom du bruker noe av funksjonaliteten i Pasientens bestillinger. Dersom du bytter mellom funksjonaliteten i Pasientens bestillinger må du også starte en ny bestilling for å få tilgang til all funksjonalitet. Dette for å sikre at bestillinger ikke overskrives i journalen.

Tilgjengelige funksjoner:

Funksjon Beskrivelse

Se valgt bestilling

Åpner valgt bestilling i skrivebeskyttet modus.

Rediger bestilling

Gjør det mulig å redigere på en bestilling med status Påbegynt. Dette er også mulig etter at bestillingen er lagt til prøvetaking i journalsystemet inntil bestillingen er åpnet for prøvetaking der.

Kopier bestilling

Gjør det mulig å kopiere, dvs. opprette en ny bestilling med utgangspunkt i en tidligere bestilling, med status Påbegynt eller Sendt. Ny bestilling vil da bli forhåndsutfylt med de samme analysene som tidligere bestilling, og du står fritt til å endre denne før den lagres eller sendes.

Aktiver bestilling

Gjør det mulig å aktivere en bestilling som er planlagt frem i tid. Valget er kun aktivt for bestillinger med status Planlagt. Den nå aktiverte bestillingen vil da bli utfyldt med all informasjon fra den planlagte bestillingen. Den aktiverte bestillingen kan endres, lagres og sendes som en vanlig bestilling. Før lagring, sending eller generering av etiketter har funnet sted kan bruker avbryte uten å påvirke den orginale planlagte bestilling.

Tilleggsbestilling

Gjør det mulig å tilleggsrekvirere på en bestilling med status Sendt. Med etterrekvirering menes at du kan legge til analyser til rekvisisjoner som allerede er sendt til ekstern lab forutsatt at tjenesteyter har lagt inn holdbarhet på enkelte analyser eller prøvematerialer. Ved etterrekvirering vil DIPS Interactor sjekke om det aktuelle prøvemateriale/analysen fortsatt er holdbar, og filtrere ut og presentere kun de analysene som er mulig å etterrekvirere.

Kanseller bestilling

Gjør det mulig å kansellere en sendt bestilling. Det vil da bli generert en kanselleringsmelding som sendes tjenestetilbyder.

3.5.1. Pasienter uten offisiell id

Historikk er ikke tilgjengelig for pasienter uten offisiell id. Følger av dette er at du ikke kan lagre favoritter eller opprette planlagte bestillinger (fram i tid) for disse pasientene. Dersom pasienter mangler fødselsnummer anbefaler vi at hjelpenummer benyttes.

3.6. Se bestillingsoversikt

bestillingsoversikt
Figur 25. Bestillingsoversikt

"Bestillingsoversikten" viser en oversikt over bestillinger på alle pasienter fra alle rekvirenter på legekontoret. Hensikten med denne visningen er kvalitetssikring og avvikshåndtering av prøvetaking og sending av bestillinger, og vil typisk brukes av legesekretærer eller de som jobber på laben på legekontoret. I denne oversikten kan du søke på pasienter og datoer og/eller filtrere for å få den oversikten du vil ha. Det er forhåndsdefinerte filter: "Venter på prøvetaking", "Sendt i dag/venter på prøvetaking", Bestillinger sendt i dag", "Bestillinger ikke sendt (siste 2 dager)", og Planlagte bestillinger.

Du kan ikke utføre noen handlinger fra denne oversikten. Dvs. at dersom du finner en bestilling du ønsker å gjøre noe med må du logge inn på riktig pasient og hente opp bestillingen, eventuelt hente den opp fra en laboratorieliste.

3.7. Lage og administrere favoritter

Hvis Interactor er konfigurert slik at Favoritter er tilgjengelig, virker de i henhold til følgende beskrivelse.

3.7.1. Lagre rekvisisjon som favoritt

Dersom du har en rekvisisjon som du ønsker å "gjenbruke" kan du lagre den som en favoritt.

  1. Opprett en rekvisisjon som du ønsker å lagre som favoritt

  2. Trykk på

    favorittknapp
  3. Dialogen Legg til favorittåpner seg nå.

    Legge til favoritt
    Figur 26. Legge til favoritt
  4. Angi favorittens navn

  5. Velg plassering av favoritten ved å markere den mappa der favoritten skal ligge.

  6. Trykk Lagre

Det er 3 mapper som favoritter og undermapper kan legges under:

  • Mine: Dette er favoritter som kun den som har opprettet dem har tilgang til.

  • Pasient: Dette er favoritter som vil være tilgjengelig for alle som har tilgang til denne pasienten i EPJ-systemet.

  • Delte: Dette er favoritter som alle på legekontoret har tilgang til.


I tjenestekatalogen vil favorittene komme frem på denne måten:

favoritt i presentasjonen
Figur 27. Favoritter i tjenestekatalogen

For å rekvirere en favoritt kan du hake av i ruta foran favorittnavnet på samme måte som for andre pakker av tjenester. Du har også mulighet for å bare rekvirere enkelttjenester fra en favoritt.

3.7.2. Redigere favoritter

For å redigere favoritter gjør du følgende:

  1. Trykk på adm favoritter knappen som ligger øverst i knappemenyen.

  2. Du får da opp denne dialogen:

    administrer favoritter
    Figur 28. Redigere favoritter

Følgende funksjonalitet er tilgjengelig i denne dialogen:

Funksjon Beskrivelse

Sletting av favoritt

Du kan slette favoritter eller enkeltjenester som del av favoritter ved å trykke på søppelboksen bak favoritt- eller tjenestenavnet.

Flytte favoritter

Du kan flytte favoritter mellom mapper og undermapper ved hjelp av dra-og-slipp.

Legge til ny mappe

Du kan opprette undermapper under hovedmappene og organisere favorittene under disse:

  1. Velg hvor mappen skal opprettes ved å trykke på en katalog i treet

  2. Skriv inn mappenavnet

  3. Trykk på knappen Legg til mappe

Endring av navn på favoritt

Trykk på redigerings-ikonet som gir deg mulighet til å endre navn på favoritten.

Legge en tjeneste til en favoritt

Dette gjøres ikke i dialogen Administrer favoritter, men i selve rekvisisjonsbildet.
  1. Høyreklikk på en analyse i presentasjonstreet og velg Legg til eksisterende favoritt…​.

  2. Du får nå opp dialogen: Legg til favoritt.

  3. Marker hvilken favoritt du ønsker at analysen skal være en del av.

4. Laboratoriebestillinger

Rekvirering av laboratorieprøver skjer i følgende steg:

  • Velge tjenester

  • Legge inn eventuell klinisk informasjon eller svare på spørsmål fra tjenesteyter

  • Skrive ut etiketter

  • Sende rekvisisjon og prøver til tjenesteyter

4.1. Velge labanalyser

  • Valg av labanalyser gjøres som i kapittelet Velge tjenester.

  • Kopitjenester, som beskrevet i avsnittet Flere instanser av samme tjeneste i kapittelet Velge tjenester er særlig aktuelt innen mikrobiologi (f.eks. flere sårprøver, sekret fra høyre og venstre øye etc.) eller patologi (f.eks. flere føflekker). Hvorvidt det er mulig å lage en kopi av en spesifikk tjeneste bestemmes av tjenesteyter i tjenestetilbudet.

  • Endring av hastegrad for labanalyser, som beskrevet i avsnittet Hastegrad i kapittelet Velge tjenester, er kun mulig for de tjenestene der tjenesteyter har tillatt dette i tjenestetilbudet. For labtjenester kan du kun velge mellom hastegradene elektiv/normal (som er standardverdi) eller Ø-hjelp.

4.1.1. Se dokumentasjon på labtjenester

Dersom du ønsker mer info om enkelttjenester, f.eks. fra labhåndbok, kan du etter å ha valgt en tjeneste trykke på i bak analysen. Dette forutsetter at tjenesteyter har lagt inn informasjon/labhåndbok om tjenesten. Informasjon om tjenesten kan fremkomme på to måter; enten ved at informasjonen legges sammen med tjenestetilbudet slik at det lastes ned til rekvireringsklienten eller at tjenesteyter legger inn en link til tjenesteyters informasjon på en webside. Dersom informasjonen følger med tjenestetilbudet og kan leses offline åpnes et informasjonsvindu inne i rekvireringsklienten. Dette vinduet kan du flytte rundt og endre størrelse på. Det er også mulig å skrive ut dokumentasjonen.

Tjenesteyter kan også legge inn dokumentasjon på mapper, og dersom det finnes vil det være mulig å trykke på en i bak mappenavnet for å se dokumentasjonen.

Dersom det ligger en link til en webside forutsetter det at rekvirenten er på nett for å få tilgang til informasjonen. Websiden med informasjon om tjenestene vil da vises i rekvirent PC’ens egen nettleser.

labhandbok1
Figur 29. Labhåndbok

4.1.2. Rekvirere interne analyser

Det er mulig å rekvirere labtjenester til legekontorets eget laboratorium fra DIPS Interactor. Du kan rekvirere kun til den interne laben, eller de interne analysene kan rekvireres samtidig som du rekvirerer til eksternlab. Dersom du rekvirerer til både internlab og eksternlab i samme bestilling vil de interne prøvene tas ut av bestillingen før den sendes til ekstern lab. Interne prøver vil legge seg i prøvetakingslister/arbeidsliste for lab i EPJ-systemene.

For å få opp de interne analysene i Interactor må disse være definert i legekontorets journalsystem.

4.1.3. Lagre til internlab for prøvetaking

Etter at rekvisisjonen er lagret vil den videre behandlingen være litt ulik i journalsystemene. I noen systemer legger det seg automatisk til prøvetakingslista mens i andre systemer må du aktivt velge å legge den til prøvetaking. Sjekk brukerveiledningene for journalsystemene for mer info om dette.

Etter at en rekvisisjon er lagret vil det være mulig å editere på denne helt til rekvisisjonen er sendt til ekstern lab. Dersom flere forsøker å åpne en rekvisisjon samtidig (f.eks. ved at både laben og rekvirerende lege åpner en rekvisisjon samtidig for hhv. prøvetaking og editering) vil du få et varsel om at rekvisisjonen er låst av en annen. Her kan du eksplisitt be om å få lov å editere (overta låsen), men du bør da sjekke ut at ikke etiketter allerede er skrevet ut for bestillingen.

4.2. Foreta prøvetaking og sending

4.2.1. Skrive ut etikett

  1. For utskrift av etikett trykk på Prøvetaking

  2. Finn frem prøvebeholdere i henhold til opplysningene i utskriftsdialogen

  3. Gjør evnt endringer i utskriftsdialogen

  4. Trykk Skriv ut etiketter for å skrive ut etiketter

  5. Etter at alle etiketter er skrevet ut kan rekvisisjonen sendes til sykehus ikon send til sykehus

  6. Det er mulig å skrive ut etiketten(e) igjen inntil 4 dager (96 timer) etter at den først ble skrevet ut.

Det er ikke mulig å sende en rekvisisjon før alle etiketter er skrevet ut, evnt det er markert at prøvene skal tas eksternt.
klar til provetaking
Figur 30. Beholdere klar til prøvetaking

Utskriftsdialogen gir informasjon om hvilke beholdere som skal brukes, antall beholdere og eventuell informasjon om behandling av prøvemateriale. Den gir også mulighet for valg av skriver og skriverinnstillinger.

Klar til prøvetaking (antall) viser beholdere som er klar til prøvetaking / utskrift.

Klar til sending eller sluttføring(antall) viser beholdere som er klar til sending.


Følgende funksjoner finnes i Prøvetakingsbildet:

Funksjon Beskrivelse

Valg i utskriftdialogen

Skriv ut

Viser at aktuell etikett skal skrives ut.

Beholder

Viser korkfarge til beholder og beholderens navn.

Beskrivelse

Her kan tjenesteyter legge inn beskrivelse av beholder eller annen informasjon om prøvetaking eller behandling av prøven.

Prøvemateriale

Her kan tjenesteyter legge ved beskrivelse av prøvemateriale.

Labtjenester i

Viser kortnavn med link til labhåndbok for aktuell tjeneste hvis tjenesteyter tilbyr det.

Etiketter

Viser antall etiketter som skal skrives ut på beholderen.

Skrevet ut

Antall etiketter som hittil er skrevet ut for denne beholderen.

Prøvetidspunkt

Settes normalt til tidspunktet for utskrift av etiketter, men kan endres. Dette valgte tidspunktet kommer med på etiketten, og i rekvisisjonsmeldinga som sendes til sykehuset.

Smitte

Normalt satt til Vet ikke, men kan endres.

Skriv ut tomme etiketter

Hvis en ønsker å skrive ut tomme etiketter på pasienten, settes antall her. Velg deretter Skriv ut etiketter. Tomme etiketter skrives ut i tillegg til andre etiketter.

Tas Eksternt

Velges hvis prøven ikke skal tas på legekontoret.

Etiketter skrives ut når prøver tas eksternt

Hvis dette er valg, skrives etiketter ut for eksterne prøver, og merkes med Tas eksternt. Dette vil også stå i meldingen som sendes til tjenesteyter.

4.2.2. Prøvetaking og utskrift der noe tas av legen og noe av lab

I de tilfeller der prøvetaking skjer i flere faser, f.eks. noen prøver tas inne hos legen og resten tas på laben på legekontoret, kan du bruke funksjonaliteten i prøvetakingsdialogen med å avmarkere beholdere som ikke skal skrives ut. Standardvalg er at alle beholdere under skriv ut er markert for utskrift. Dersom legen f.eks. rekvirerer en cervixprøve som skal tas av han sjøl og blodprøver som skal tas på laben på legekontoret, avmarkerer han beholderne for blodprøvene og trykker på knappen Skriv ut etiketter. Da vil etikett til cervixprøven bli skrevet ut. Rekvisisjonen kan nå lagres til intern lab. På laben åpnes utskriftsdialogen og det vises at etikett til cervixprøven er skrevet ut. De gjenstående blodprøvene er nå merket med Klar til prøvetaking. Ved trykk på Skriv ut etiketter vil de resterende etikettene skrives ut og rekvisisjonen er klar for sending til sykehuset.

4.2.3. Planlagt prøvetakingstid for ekstern prøvetaking

Et foretak kan åpne opp for valg av ønsket prøvetakingstid for prøver som tas eksternt. Hvis denne funksjonaliteten er aktivert i tjenestetilbudet må rekvirent/prøvetaker ta stilling til ønsket prøvetidspunkt. Når ønsket prøvetidspunkt er utfylt vil beholder bli klar til Sending.

eksternprøvetakingstid

4.2.4. Avansert endring av prøvetakningstid

Et legekontor kan sette en fast verdi for forsinkelsen mellom utskrift av etikett og faktisk prøvetakning. Denne ekstratiden kan konfigureres som en fast verdi i timer, minutter og sekunder. Innstillingen gjelder da for hele kontoret, og for ALLE etikettutskrifter. Innstillingen står som "00:00:00" som standard verdi. Altså intet tillegg i prøvetakningstid.

I fanen "Innstillinger" under "Fellesinnstillinger" finner du et eget felt for å oppgi eller endre forskyvning av prøvetidspunkt i minutter. Vær obs på at denne innstillingen gjelder for alle brukerne på kontoret.

4.3. Etterrekvirere

En del tjenesteytere tillater at rekvirentene etterrekvirerer. Det betyr at du kan legge til analyser til tidligere innsendte rekvisisjoner og prøvematerialer. Tjenesteyter har da lagt inn holdbarhet på enkelte analyser eller prøvematerialer. Ved etterrekvirering vil DIPS Interactor sjekke om det aktuelle prøvemateriale/analysen fortsatt er holdbar, og sortere ut og kun presentere de analysene som er mulig å etterrekvirere.

Etterrekvirering kan gjøres fra journalen (dette er ikke mulig i alle journalsystemene; se journalens egen brukerveiledning) eller fra Pasientens bestillinger i DIPS Interactor.

  1. Start i etterrekvireringsmodus:

    1. Fra journalen velger du Etterrekvirering i meny eller knapp i journalsystemet. Rekvisisjon som du skal etterrekvirere på må velges enten før du trykker etterrekvirering eller etter avhengig av hvilket journalsystemet du bruker.

    2. For å etterrekvirere fra DIPS Interactor må du starte fra journalen og når DIPS Interactor starter velger du arkfanen Pasientens bestillinger. Velg den rekvisisjonen som det skal etterrekvireres på og trykk Etterbestilling.

  2. DIPS Interactor vinduet åpnes igjen:

    etterrekvirering
  3. Velg analyse(r) som skal etterrekvireres

  4. Trykk på Send til sykehus.

Tjenesteyter oppgir holdbarhet på materialer og holdbarhet for enkelttjenester. Den oppgitte holdbarheten på materialet bestemmer om det er mulig å etterrekvirere på det innsendte materialet. Tjenesteyter kan definere kortere holdbarhet på enkelttjenester, også at det ikke tilbys etterrekvirering på enkelttjenester. Det er definisjonene i forhold til dette som bestemmer hvilke tjenester som det er mulig å velge blandt.

4.4. Bruke planlagte bestillinger

Det er mulig å lage en bestilling, der selve prøvetakingen (internlab) skal gjøres på et senere tidspunkt.

  • Gjør bestillingen på vanlig måte, velg Planlegg bestilling og en dato for når prøvetaking skal utføres. Dato er ikke påkrevd.

  • Lagre planlagt bestilling: LagrePlanlagtBestilling

PlanlagtBestilling1
Hvis ditt fagsystem (EPJ) ikke støtter planlagte bestillinger, fremkommer den planlagte bestillingen kun i Interactor. Interactor må startes på aktuell pasient for å se den planlagte bestillingen.

Hvis det eksisterer en planlagt bestilling på pasienten, gis en beskjed nederst i skjermbildet:

DetEksistererEnPlanlagtBestilling
  • Velg Vis planlagte bestillinger , eller hent bestillingen på Pasientens bestillinger. Planlagte bestillinger fremkommer øverst i listen over pasientens bestillinger.

  • For å aktivere en planlagt bestilling /utføre prøvetaking, velg Aktivér planlagt bestilling fra Pasientens bestillinger. AktiverPlanlagtBestilling

Bestillingen behandles nå som en ny bestilling på vanlig måte. En kan lagre til internlab eller utføre prøvetaking, utskrift og sending.

5. Radiologibestillinger

Rekvirering av radiologitjenester (billeddiagnostiske tjenester) skjer i følgende steg:

  • Velge tjenester

  • Legge inn eventuell klinisk informasjon eller svare på spørsmål fra tjenesteyter

  • Sende rekvisisjon/henvisning til tjenesteyter

5.1. Velge radiologitjenester

Tjenestetilbudene innen radiologi er bygd opp slik at det totale radiologitilbudet i en helseregion vises. Når en tjeneste er valgt må du etterpå velge tilbyder som du ønsker å sende rekvisisjonen til:

radiologibestilling
Figur 31. Radiologibestilling
  • I parentes bak tjenesteyternavnet kan tjenesteyter legge inn standardventetid (i dager) for aktuell tjeneste.

  • Informasjon om tjenesten får du opp ved å trykke på i-ikonet på linja for tjenesten eller ved å velge Vis informasjon i kontekstmenyen.

    radiologidokumentasjon
    Figur 32. Radiologidokumentasjon

    Det kan finnes informasjon som gjelder regionalt og egen dokumentasjon fra de enkelte tjenesteyterne.

  • Det finnes flere valg for hastegrad. Standardverdi er 2 uker (14 dager). Endring av hastegrad gjøres med å trykke på klokke-ikonet på linja for tjenesten eller ved å velge Hastegrad i kontekstmenyen.

5.2. Klinisk informasjon og sjekklister

Klinisk informasjon er obligatorisk for radiologiske rekvisisjoner. Det vil ikke være mulig å sende rekvisisjonen før dette er fylt inn.

Spørsmål til rekvirent kan inneholde nasjonale sjekklister (særlig for MR), regionalt definerte sjekklister og spørsmål definert av de enkelte lokale tjenesteyterne. Spørsmålene kan også være felles for en modalitet eller spesifikt for en eller flere tjenester. Svar på enkelte spørsmål kan også utløse regler som beslutter om en tjeneste kan velges. F.eks. dersom en tjenesteyter ikke kan ta pasienter med pacemaker så kan svar på spørsmålet om pacemaker medføre at rekvirent blir bedt om å velge en annen tilbyder.

5.3. Sende rekvisisjon

Rekvisisjonen sendes til tjenesteyter når du trykker på Send. En sendt rekvisisjon kan ikke endres. Dersom du ønsker å skrive ut rekvisisjonen på papir trykker du på knappen Papirutskrift av bestilling før du sender. Evnt åpner rekvisisjonen i lesemodus etter at den er sendt og skriver ut derfra.

6. Kliniske henvisningsråd

Kliniske henvisningsråd er kun tilgjengelig for de som bruker Infodoc Plenario. I tillegg krever det at din tjenesteyter har laget en tjenestekatalog for kliniske henvisningsråd.

Det finnes to måter å hente opp kliniske henvisningsråd på; enten ved at du definerer det som en snarvei i Plenario eller ved at du starter en ordinær henvising i Plenario. Et vindu med henvisningsråd vil da komme opp dersom du har lagt inn en diagnose og mottaker som har definert et råd.

I Innstillinger-fanen finner du lenke til kliniske henvisningsråd. Du kan følge denne for å få tilgang til henvisningsveilederen.

6.1. Henvisningsråd som snarvei

Henvisningsråd kan legges inn som snarvei i Plenario.

Når du starter DIPS Interactor får du opp et eget vindu som viser henvisningsrådene. Du kan bla i presentasjonen, eller søke opp rådene med diagnosekoder eller nøkkelord. For hvert råd får du også opp en liste over hvilke tilbydere innen en region du kan sende aktuell henvisning til.

6.2. Henvisningsråd ved utfylling av henvisning

Kliniske henvisningsråd er knyttet opp mot diagnoser og tjenesteytere, og ved utfylling av henvisning vil det komme opp et vindu med en veiledning dersom det finnes råd for valgt(e) diagnose(r) og valgt tjenesteyter.

henvisningsraad
Figur 33. Henvisningsråd
  1. Legg inn diagnose(r) i journalnotatet

  2. Åpne en henvisningsmal i journalen

  3. Legg inn mottaker for henvisningen. Dersom du bruker søkefunksjonen for mottakere vil de mottakerne som har henvisningsråd være markert med et bok-ikon.

  4. Dersom den valgte diagnosen og den valgte henvisningsmottaker har et henvisningsråd vil et eget vindu for dette komme opp i henvisningsvinduet.

  5. Skriv og send henvisningen som vanlig

7. Versjonsnyheter

Ved utsendelse av ny versjon kan leverandøren legge ved en kortfattet informasjon om vesentlige nyheter i versjonen. Informasjonen vil vises første gang du besøker Bestillingsbildet i Interactor etter oppgradering. Informasjonen kan siden oppsøkes ved å klikke på informasjons-ikonet oppe til høyre i Bestillingsbildet.

Nyheter interactor
Figur 34. Nyheter i Interactor